Tájékoztató a postai szolgáltatók éves, rendszeres adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítéséhez
a postai piac szereplőinek adatszolgáltatási kötelezettségéről és a postai szolgáltatók panaszkezelési nyilvántartásának szabályairól szóló 6/2017. (VI. 21.) NMHH rendelet szerint
1. Ügytípus megnevezése
Postai szolgáltatók éves, rendszeres postapiaci adatszolgáltatása a 6/2017. (VI. 21.) NMHH rendelet szerint
2. Eljáró szerv
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala
Postafelügyeleti osztály
Cím: 1015 Budapest, Ostrom u. 23-25.
Levelezési cím: 1525 Budapest Pf.: 75.
Telefon: (1) 457-7255 Telefax: (1) 468-0682
Ügyfélszolgálat: 1133 Budapest, Visegrádi u. 106.
Telefon: (1) 468-0673. Telefax: (1) 468-0680. E-mail: info@nmhh.hu
Ügyfélfogadási idő: Hétfőtől csütörtökig: 8.00-16.00, Péntek: 8.00-13.30
3. Illetékesség
országos
4. Útmutató a 2023. évről szóló, 2024. március 31-ig teljesítendő elektronikus postapiaci adatszolgáltatáshoz
A 6/2017. (VI. 21.) NMHH rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. § (1) bekezdése szerint a postai szolgáltatónak a Rendeletben meghatározott adatokat a tárgyévet követő év március 31. napjáig a hatóság honlapján elérhető elektronikus űrlap kitöltésével kell szolgáltatnia a hírközlési hatóság részére.
Az adatszolgáltatás felépítése és a szolgáltatandó adatok köre a postai szolgáltatás nyújtására vonatkozó jogosultság megszerzéséhez (törvényi kijelölés, hatósági engedély, a hatósághoz címzett előzetes bejelentés) igazodik. A törvényi kijelölés (vagy hatósági engedély) és előzetes bejelentés alapján is szolgáltatás-nyújtási jogosultságot szerzett szolgáltató több elektronikus űrlapot köteles kitölteni. A több, de egyaránt előzetes bejelentéshez kötött, ún. egyetemes postai szolgáltatást nem helyettesítő postai szolgáltatást ellátó (futárposta, expressz, egyéb) szolgáltatók egy űrlapot, annak azonban az - előzetes bejelentésük tartalma alapján - ellátott minden szolgáltatásra vonatkozó adatát kötelesek kitölteni.
A szolgáltató az adatszolgáltatást elektronikus úton teljesítheti az NMHH ADATKAPUN keresztül történő űrlap kitöltésével, ügyfélkapu (mo.hu) igénybevételével.
Az NMHH ADATKAPU elérhetőség: https://nmhh.hu/tart/report/12/Postafelugyelet menüpont alatt található.
5. Az ügyintézéshez szükséges dokumentumok, okmányok
Az elektronikus adatszolgáltatás megtételéhez a postai szolgáltató azon dokumentumai szükségesek, amelyek alapján a következő adatok kitölthetőek:
a) a postai szolgáltatás és a nem postai szolgáltatás nyújtásából származó nettó árbevételre, a szolgáltató által ellátott postai szolgáltatások mennyiségére, a postai szolgáltatás nyújtásának költségére és a jövedelmezőségre vonatkozó adatok szolgáltatástípusonkénti bontásban,
b) a postai szolgáltatás nyújtásával összefüggésben a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvényben (a továbbiakban: Postatv.) és az abban foglalt felhatalmazás alapján a Postatv. végrehajtása tárgyában alkotott jogszabályokban, az Egyetemes Postai Közszolgáltatási Szerződésben, az általános szerződési feltételekben, a szolgáltatási engedélyben meghatározott vagy a bejelentésben vállalt ellátási és minőségi követelmények teljesítésére – így különösen az átfutási időre, elveszésre, sérülésre – vonatkozó adatok, valamint
c) a postai szolgáltatás nyújtásához igénybe vett tárgyi és személyi feltételek teljesítésére vonatkozó adatok.
6. Az elektronikus ügyintézés technikai szabályai
A szolgáltatók a Rendeletben előírt adatszolgáltatási kötelezettséget a hírközlési hatóság „Adatkapu”-ján, kormányzati ügyfélkapus jelszavukkal (mo.hu) belépve, űrlap kitöltésével tudják teljesíteni, melyhez a hírközlési hatóságnál előzetes regisztráció szükséges.
Az első ízben adatot szolgáltatók számára az adatszolgáltatás menete a következő:
- A Postai szolgáltató által meghatalmazott személy szolgáltathatja az adatokat a Hatóság felé. A meghatalmazott személynek előzetesen a mo.hu Kormányzati Portálhoz ún. Ügyfélkapuval kell rendelkeznie. Az Ügyfélkapu igénylésével kapcsolatban a mo.hu internetes weboldalon találnak további információkat.
- Az NMHH Adatkapu használatához https://nmhh.hu/cikk/429/Tajekoztato_az_NMHH_Adatkapu_mukodeserol menüpontnál található nyomtatványokat le kell tölteni, értelemszerűen ki kell tölteni és a hivatalosan aláírt példányokat postai úton be kell küldeni az NMHH ügyfélkapcsolati címére (1376 Budapest, Pf. 997.) A dokumentumok személyesen is leadhatóak a hatóság kijelölt ügyfélszolgálatánál (1133 Budapest, Visegrádi utca 106.)
- Az "Adatkapu"-ról és a „Képviselő” regisztrációjáról további információ, letölthető megbízás és nyilatkozat nyomtatvány található a https://nmhh.hu/cikk/429/Tajekoztato_az_NMHH_Adatkapu_mukodeserol menüpontnál.
- A Hatósághoz beérkezett regisztrációs dokumentumok alapján a postai szolgáltató elektronikus úton kapja meg az értesítést arról, hogy regisztrációja érvényes.
- Az elektronikus értesítés megküldésének időpontjával az elektronikus adatbeküldésre az NMHH Adatkapuja készen áll.
A visszatérő adatszolgáltatók számára az adatszolgáltatás menete a következő:
Az előző évben megadott regisztráció nyomán, amennyiben az adatszolgáltatáshoz használandó felhasználónév és jelszó változatlan, közvetlenül az NMHH Adatkapu-ra történő belépéssel https://nmhh.hu/tart/report/256/Postapiaci_adatszolgaltatas_marcius_31-ig lehet kezdeményezni az aktuális évi adatszolgáltatás űrlapjának kitöltését.
Az Ügyfélkapus adatokban történt változás esetén a regisztrációt a Hatóság felé meg kell újítani.
7. Tájékoztató
Az adatok és dokumentumok benyújtásának határideje minden év március 31-e.
Amennyiben a szolgáltató a kötelezettségének nem vagy nem megfelelően tesz eleget, a hatóság végzésben szólítja fel a kötelezettségének teljesítésére 8 napos határidővel. A hatóság a kötelezettséget a szolgáltató által bejelentett és nyilvántartásba vett szolgáltatásai alapján állapítja meg. (A postai szolgáltatások nyilvántartásának elérhetősége: https://nmhh.hu/csomageslevel/szolgaltatok-listaja)
Amennyiben a Rendeletben előírt adatszolgáltatási kötelezettségnek a megadott határidőre a szolgáltató a felhívásra nem vagy nem megfelelően tesz eleget, a hatóság a mulasztás miatt általános hatósági felügyeleti eljárást indít. A hatóság a Postatv. 68.§ (2) bekezdése b) pontja szerint a postai szolgáltatással kapcsolatos értékesítésből származó előző üzleti évi nettó árbevétel 0,3%-ig terjedő mértékű bírságot szabhat ki. Árbevétel vagy árbevétel közlésének hiányában a bírság mértéke 50 000 000 Ft-ig terjedhet.
8. Az ügyintézéshez használt formanyomtatvány(ok)
- Adatkapun elérhető űrlap felületen, letölthető kitöltési útmutatóval
- NMHH Adatkapu Képviselő megbízása c. nytv. (https://nmhh.hu/cikk/186225/NMHH_Adatkapu__kepviseloi_nyilatkozat)
- NMHH Adatkapu Képviselői nyilatkozat c. nytv. (https://nmhh.hu/cikk/183316/NMHH_Adatkapu__kepviselo_megbizasa)
9. Az adatszolgáltatási időszakban hatályos jogszabályok
Európai Uniós jogszabályok
- Az Európai Parlament és a Tanács 2016. április 27-i, (EU) 2016/679 számú rendelete a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet)
Magyar jogszabályok
- 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
- 2012. évi CLIX. törvény a postai szolgáltatásokról
- 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról,
- 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézés részletszabályairól
- 6/2017. (VI. 21.) NMHH rendelet a postai piac szereplőinek adatszolgáltatási kötelezettségéről és a postai szolgáltatók panaszkezelési nyilvántartásának szabályairól